Legutóbbi frissítés 2009. 10. 17.

Ide kerülnek majd a tervezés részletei, műszaki leírások.

Majd folyamatosan frissítgetem, ami éppen eszembe jut...



A kerékpár hátsóagy menetirány szerinti bal oldalán 21 fogú lánckerékről egy rövid kerékpárlánc viszi át a nyomatékot az alváz alatt menetirányra merőlegesen elhelyezkedő tengelyen lévő szintén 21 fogú lánckerékre. A baloldali lánc terhelése a jobb oldali 34 fogú lánckerékre váltás esetén 62%-kal nagyobb, mint a jobb oldali láncé. Természetesen 21-es fogszámra váltás esetén megegyezik.



2009.10.17.
Az október 4-i MKÉP tekeréskor eltört tengely kapcsán számolgattam. Csoda (szerencse), hogy ez a tengely eddig kitartott.

Szélsőségesen kedvezőtlen esetben (méretezni márpedig erre kell ha az Alpokba akarunk menni a Gályával - de még ha csak Pap-rétre vagy Dobogókőre is) egy edzett bicajos akár 1000N erővel is nyomhatja a pedált. A saját súlyán (m=75kg estén 750N) kívül ha még meghúzza keményen felefelé a kormányt (mintha 25kg-ot emelne) akkor már össze is jön az 1000N. Ez a szokásos 170mm-es hajtókaron 170Nm forgatónyomatékot jelent. Elöl "kicsi" 28, hátul "megarange" 34 fogszámú lánckeréken ez a hátsó agyon már 34/28*170Nm = 206Nm forgatónyomatékot ad! Amennyiben a két "vezérbicajos" - akik az első tengelyt hajtják - 2x200Nm = 400Nm forgatónyomatékot adnak át a második tengelynek, és a második sorban ülő hasonlóan edzett bicajosok további 3x200Nm-t adnak bele a rendszerbe akkor a második tengelyről 1000Nm !!! forgatónyomatékot kell a bal hátsó kerékre továbbítani. Mindezt egy "szerencsétlen" Simson-lánc segítségével (kb. 56mm átmárőjű lánckerékkel). No akkor a 25mm külső átmérőjű, 3mm falvastagságú tengelyre szerelt lánckerék rögzítése hány newton erőt kellene hogy kibírjon? Ez tényleg 8 tonna tömegű test nyugalomban mérhető súlya?

Vajon milyen mértékben szabad aláméretezni, ha tudjuk ez a szélsőségesen nagy terhelés csak meredek emelkedőn való induláskor és akkor is csak kb. 1 másodpercig fordulhat elő? (Lankás vagy sík terepen nyilván nem 28/34 áttétellel indulunk. A "lassú", elöl 38, hátul 24 fogszámú áttételnél a maximálisan megjelenő csúcsterhelés is csak az előzőekben vázoltnak a fele - 100Nm/fő, - folyamatos tekerésnél pedig a nyeregből kiállva is átlagosan jó ha 15-20Nm/fő a hátsóagyon mérve.) Nyilván ennek volt köszönhető, hogy "óvatos" indulásokkal a fentebb számolt extrém tehelések 1/10-ed részét eddig bírta az erőátviteli rendszer.

Ha ezt egy hozzértő (gépész) elolvassa alighanem infarktus fogja kerülgetni.




Érvényes XHTML5! Érvényes CSS!