Ide kerülnek majd a tervezés részletei, műszaki leírások.
Majd folyamatosan frissítgetem, ami éppen eszembe jut...
2009.10.17.
Ha ezt egy hozzértő (gépész) elolvassa alighanem infarktus fogja kerülgetni.
Majd folyamatosan frissítgetem, ami éppen eszembe jut...
A kerékpár hátsóagy menetirány szerinti bal oldalán 21 fogú lánckerékről egy rövid kerékpárlánc viszi át
a nyomatékot az alváz alatt menetirányra merőlegesen elhelyezkedő tengelyen lévő szintén 21 fogú lánckerékre.
A baloldali lánc terhelése a jobb oldali 34 fogú lánckerékre váltás esetén 62%-kal nagyobb, mint a jobb oldali láncé.
Természetesen 21-es fogszámra váltás esetén megegyezik.
2009.10.17.
Az október 4-i MKÉP tekeréskor eltört tengely kapcsán számolgattam.
Csoda (szerencse), hogy ez a tengely eddig kitartott.
Szélsőségesen kedvezőtlen esetben (méretezni márpedig erre kell ha az Alpokba akarunk menni a Gályával -
de még ha csak Pap-rétre vagy Dobogókőre is) egy edzett bicajos akár 1000N erővel is nyomhatja a pedált.
A saját súlyán (m=75kg estén 750N) kívül ha még meghúzza keményen felefelé a kormányt (mintha 25kg-ot emelne)
akkor már össze is jön az 1000N. Ez a szokásos 170mm-es hajtókaron 170Nm forgatónyomatékot jelent.
Elöl "kicsi" 28, hátul "megarange" 34 fogszámú lánckeréken ez a hátsó agyon már 34/28*170Nm = 206Nm forgatónyomatékot ad!
Amennyiben a két "vezérbicajos" - akik az első tengelyt hajtják - 2x200Nm = 400Nm forgatónyomatékot adnak át
a második tengelynek, és a második sorban ülő hasonlóan edzett bicajosok további 3x200Nm-t adnak bele a rendszerbe
akkor a második tengelyről 1000Nm !!! forgatónyomatékot kell a bal hátsó kerékre továbbítani.
Mindezt egy "szerencsétlen" Simson-lánc segítségével (kb. 56mm átmárőjű lánckerékkel).
No akkor a 25mm külső átmérőjű, 3mm falvastagságú tengelyre szerelt lánckerék rögzítése hány newton erőt
kellene hogy kibírjon? Ez tényleg 8 tonna tömegű test nyugalomban mérhető súlya?
Vajon milyen mértékben szabad aláméretezni, ha tudjuk ez a szélsőségesen nagy terhelés csak meredek emelkedőn való
induláskor és akkor is csak kb. 1 másodpercig fordulhat elő?
(Lankás vagy sík terepen nyilván nem 28/34 áttétellel indulunk.
A "lassú", elöl 38, hátul 24 fogszámú áttételnél a maximálisan megjelenő csúcsterhelés is csak
az előzőekben vázoltnak a fele - 100Nm/fő, - folyamatos tekerésnél pedig a nyeregből kiállva is átlagosan
jó ha 15-20Nm/fő a hátsóagyon mérve.) Nyilván ennek volt köszönhető, hogy "óvatos" indulásokkal a
fentebb számolt extrém tehelések 1/10-ed részét eddig bírta az erőátviteli rendszer.
Ha ezt egy hozzértő (gépész) elolvassa alighanem infarktus fogja kerülgetni.