Gálya V3.0
2005
2005. április 9 - július 6.
Újrakezdés W1.3 alapokon
2005 tavaszán vásároltam egy forgalomból kivont négyütemű Wartburgot. Fiaimmal (akkor Andris 7 és fél, Attila már majdnem 10 éves volt)
"családi vállalkozásként" bontásba kezdtünk és a bontott - számunkra felesleges alkatrészeket sikerült értékesíteni. Csak az alvázat,
teljes kormány-futóművet és fékrendszerrel, első-hátsó homlokfalat a komplett világításrendszerrel tartottuk meg.
Május 14-én egy sikeres magas tátrai hágómászást követően hazafelé ballagva sikeresen
elszakítottam az Achilles-inamat
és persze kórház, műtét, fekvőgipsz, járógipsz... és máris kint találtam magam a garázsban folytatva a Wartburg bontását.
Frank Anti és Ivony János barátom - beteglátogatás ürügyén - összehegesztette az általam elképzelt új alvázkeretet és elképzelésem szerint átalakítottuk
a kormánygép felfogatását is. Az egész "bulit" Andris fiam élvezte a legjobban.
Gálya V3.1
2007
2007. április 30 - . . .
Másfél év kihagyás után (bővítenem kellett a garázst) az Egressy Gábor Szakközépiskola 2006/2007-ben 12.k osztályos tanulói
az "emelt szintű fizika oktatás részeként" nem voltak restek összekoszolni magukat. A sok-sok éjszakába nyúló és "fizika-délutánonkénti" tervezgetés
nyomán kialakultak a hajtáslánc részletei. A kormányművet közel függőlegesre alakítottam át. Alapos korrózióvédelmi munkákat követően megkezdtük
a kerékpárvázak felhegesztését és a hajtótengelyek felszerelését. A hátsó kerekek felfüggesztését Bálint István karosszérialakatos-kerékpárműszerész
barátom hegesztette. Nyár elejére a középagyak a hajtókarokkal, valamint a kerékpár hátsóagyak a láncokkal is a helyükre kerültek.
A Wartburg első futóművéből a féltengelyeket levágtam, az összes fékcsövet kicseréltem, a fékpedálhoz egy hosszú közel függőleges fékkart hegesztettem.
Ekkor tolni és fékezni már lehetett.
Gálya V3.11
...és mégis mozog a Gálya!
2007. szeptember 15.
A hosszú forró nyár után ismét összejött a "Nagy Csapat". Az immár 13.k kemény magja ismét nekilátott a munkának.
Ennek eredményeként 2007. szeptember 15-én 18 órakor történelmi pillanatnak lehettünk tanúi. Nem kis örömünkre megmozdult a Gálya.
Ugyan még csak két ember ereje hajtotta - ők is csak nagyon óvatosan -, de mozgott! (Az igazsághoz hozzátartozik,
hogy félórával korábban már történt egy sikertelen kísérlet egy ember erejével, de a hátsó agy recsegve-ropogva megadta magát és a bicajváz
hátsó villáját elgörbítve kiugrott helyéről.) Számításaim szerint a kerékpár hátsó agyra függőlegesen lefelé 400kg tömegű test súlyát
meghaladó terhelés jut. Ennek megfelelően kell majd alátámasztani. Az ejtőpapucsos rendszer számunkra reménytelenül gyenge.
A kerékpár hátsótengelyek függőleges irányú rögzítését a csomagtartó és a sárvédőpálca rögzítésére szolgáló
lyukakhoz erősített acéllemezekkel oldottuk meg.
Gálya V3.12
... és a történelmi pillanat folytatódik
2007. szeptember 22.
A Gálya megtette közel 2km-es útját közúton!
A Wright fivérek 1903-as technika történeti eredményéhez hasonló fontosságú (bár annál sokkal jelentősebb)
eseménynek lehettek tanúi egy észak-pesti utca lakói. Szombat délutáni napsütésben sétálók és "gyanútlan" autósok döbbenten látták,
ahogy 3 biciklista 2 gyerek társaságában teker a jó tempóban haladó furcsa szerkezeten.
Eddigi tapasztalatink alapján rövid távon, sík úton akár 2-3 ember is képes megfelelő tempóban haladni a Gályával.
A jármű felgyorsítása persze extrém erőkifejtést igényel. Az erőátvitel még jelentős finomításra szorul a bizonytalanul futó láncok miatt.
A kormányzás - 3 felnőtt + 2 gyerek súlyával - kifejezetten könnyed volt. (Talán túlságosan is.)
A fékezés adott tömeggel 15km/h-ra becsült sebességnél hatékonynak bizonyult. Fordulékonysága meglepően jó. Ami már kezdetben is nagyon hiányzott,
egy méretes visszapillantó tükör. (És persze a sebességmérő. Ezért gyorsan felhegesztettem a GPS tartót.)
Egyelőre ennyi a tapasztalat. Biztonságból a kerékpárvázak rögzítését még megerősítjük, az erőátvitelt finomítjuk, láncfeszítéseket kell megoldani...
...és majd írom a további híreket.
(Nagyot hajráztunk, de nem sikerült a szeptember 22-i Autómentes Napra elkészülnünk, de azért sikeresen mentünk egy kört.
Ezt videón is megörökítettük.)
Gálya V3.13
Itt a tavasz! Húzzunk bele!
2008. március 21.
A Gálya megtette közel 2km-es útját közúton!
Nyakunkon a Föld Napja. Hatalmas hajrába kezdtünk. (Április 20-ra el kell készülnünk- a CM rendezvényt ápr. 22. kedd helyett vasárnap tartják.)
Ha valahol, akkor ott kell bemutatkoznunk a Városnak. Az esély kicsi, hogy elkészülünk akkorra, de meg kell próbálnunk.
Rengeteg feladat van még addig:
- hátsó villák saruinak alátámasztása (ugyanis mind lehajlott)
- közösítő tengelyek csiszolása, festése
- közösítő tengelyen lévő kisfogaskerekek menetvágása
- láncfeszítések megoldása
- üléscsövek és bilincsek beszerzése, szerelése
- tárcsaféknyergek felújítása vagy cseréje
- kormányösszekötő rúd átalakítása
- legalább hátsó váltókarok felszerelése, hátsó váltók bowdenezése, beállítása . . .
- méretes baloldali tükör felszerelése
- hátsó villák saruinak alátámasztása (ugyanis mind lehajlott)
- közösítő tengelyek csiszolása, festése
- közösítő tengelyen lévő kisfogaskerekek menetvágása
- láncfeszítések megoldása
- üléscsövek és bilincsek beszerzése, szerelése
- tárcsaféknyergek felújítása vagy cseréje
- kormányösszekötő rúd átalakítása
- legalább hátsó váltókarok felszerelése, hátsó váltók bowdenezése, beállítása . . .
- méretes baloldali tükör felszerelése
Meg is lett!
2008. március 25-én a régi "Egressys gályaépítő" csapattal egy meglehetősen lehangoló 6km-es próbautat tettünk.
Az első fék szorult, a max. sebesség 24km/h 9 fővel. Néhány hajtókar lelazult, sőt néhány középagy is.
2008. április 12. Néhány első váltó felszerelése, csavarok utánhúzását követően 1-2 próbakör a közeli utcákban, majd irány a Hősök tere!
Most már jobban ment, hogy a fék nem szorult! Az eseményről néhány nappal később az
Origó is tudósított.
2008. április 18.
A Föld Napja közeledtével az István Gimnázium diákjai is beszálltak munkába. A közelgő Critical Mass felvonulásra ők is ki akartak menni a Gályával.
A Föld Napja közeledtével az István Gimnázium diákjai is beszálltak munkába. A közelgő Critical Mass felvonulásra ők is ki akartak menni a Gályával.