Legutóbbi frissítés 2011. október 31.
Rekumbens az új játékunk
Eredetileg Dr. Joó Antaléhoz hasonló indíttatásból kezdtem el rekus oldalakat olvasgatni. (Burkolt két- esteleg háromkerekű rekun átvészelni a telet - ne tessék kiakadni - talán némi elektromos rásegítéssel.)
Még mielőtt a halovány gondolat tervvé érett volna, túrázós társaságunkhoz csatlakozott Python, aki akkor még egy montival majd "hagyományos" rekuval járt velünk és őszinte önzetlenséggel egyre csak kínálgatta gépét a túrán résztvevőknek: "Tessék kipróbálni!"
Szinte rábeszélte az "igazi kihívásra vágyókat", hogy ez milyen kényelmes, nem fájdul meg ez, meg az... és lassan beültette a bogarat a fülünkbe. Közben mi nyomtuk a hazai és alpokbeli túráinkat és komolytalan játéknak tartottuk. Jó poén, de nem több. Egy érdekes játék. Alpesi túráink során Európa nyugati részén sokszor találkoztunk már jó tempóval utazó rekusokkal - de mindig csak síkvidéken! Nekünk a síkvidéki bicajozás csak arra kell amíg az egyik hegytől a másikig érünk.
2008 tavaszán megkeresett Pupu egy kis tapasztalatcserére, hiszen alpesi hágók bicajos megmászásában - ugyan behozhatatlan lemaradásban - de nyomdokain haladva szorgalmasan gyűjtögetjük a hágókat. Azonban nem "szívszerelmével", a versenybringával jött hanem a Hurricánnal. Akkor már jó ideje azzal járt. Hiába a csúcstechnika, minket nem ragadott meg. Pedig szorgalamasan ecsetelte rekujának előnyeit. Éppen a Dolomitokba készültünk egy kis csapattal. Dolomitok meg reku? Csizma az asztalra? Következő évben a francia alpok hágóinak megmászásához kértünk tőle tanácsot. Közben persze ismét meghallgattuk, hogy mennyivel jobb egy reku. Hazaérkezve Pupunak megtartottuk beszámolónkat, és újra meghallgattuk a reku előnyeit. Felesége aggódó tekintete mellett mesélte, hogy most egy Tour Easy-vel próbál egyhuzamban 1000km-nél hosszabb távot megtenni. Saját gépével, a Challenge Hurricane-nal egyszer már hazajött alvás nélkül Prágából, de az "alig" volt több 600km-nél. Ilyenek a "hagyományos" vagy ahogy a testtartásra utalva ő mondja "görnyedt-bringával" eszébe se jutnának. Egy szó mint száz, egy hosszútávú túrázónak reku kell!
2009 augusztusában fiaimmal kibicajoztunk egyelőre még csak nézelődési szándékkal az AMBringához. Elsősorban a háromkerekűekkel szemezgettem, hiszen hosszas kísérletezgetések után Joó Antal is ott kötött ki. (Gondoltam megspórolok néhány felesleges kört.) Néhány nappal később ismét a boltban voltam és máris egy Sun Ez-1 nyergében találtam magam. Alig félóra múlva a személyzet segítőkészségének köszönhetően már egy Tour Easy-vel köröztem az Omszki-tó körül.
Szeptemberben a "2009-es Tanévnyitó Túrát" követően - szerintem kifejezetten a megfertőzés szándékával - Python kipróbálásra felajánlotta 2x20-as akkor még sárga kis rekuját. Nagyon szép, igényesen megépített gép volt már akkor is. Nagyon jó volt, hogy nem csak egy félórát próbálhattam. Azonban bármilyen szép is volt (hatékony hátsó rugózással), nem szerettem bele. Az alacsony 20"-os kerekeken futó elsőkerékmeghajtású gépről nagyon nehéz a forgalmat áttekinteni (különösen hogy 90ekm-en megszoktam az országúti bicajt). A kanyarodáskor elcsavarodó lánc sem volt szimpatikus. Pupuval történő próbákat és hosszas konzultációt követően egy dologban voltam biztos: egyre inkább fogalmam sincs, hogy milyen rekura van szükségem - egyáltalán szükségem van rekura? (Ráadásul mindjárt kettő kell, mert párom minden őrültségben velem tart.)
A puding próbája az evés. Egy hétvégi kölcsönzés kevés ahhoz hogy eldönthessem. Ehhez legalább 500 vagy inkább 1000km kell. Egyszerű láncvezetés, tiszta kontsrukció, viszonylag könnyen megvalósíthatóságú, viszonylag olcsó modellt kerestem. Python legújabb gépét, a "lengőorrút" is természetesen felajánlotta próbára. A Hősök terén hatalmas örömbicajozást tartottunk. Innen már egyenes út vezetett Lompihoz.
"Megfertőződtünk"... avagy "örömbicajozás" a Hősök terén
Info from YouTube: The maximum available speed of python recumbents is limited because of negative trail. Our goal was to build a more steerable city recumbent with big (26") wheels and positive trail, keeping the front wheel driving and simple, short chain way. Similarly to python, it can be steered by legs also. Lauren Dechenne's and Zockra's (Speculos Evolution) experience was a great help in our work. The "Elephant" was built by Nagy "Lompi" Jozsef and Liptak-Piko Laszlo.
Pythonnal való hosszas tervezgetés után Lompi megkísérelt 2x26-os kerékkel szerelhető vázat készíteni 155cm-es testmagassághoz. Saját készítésű "fapados" ülést tettem rá. Smink gyanánt RAL 3002 sprayt használtam. A "célközönségnek" mindenesetre teszik. Jóhet a próba.
Csomagtartó és kosár (ja és Maci) nélkül 16,6kg (a csomagtartó 1,45, a kosár 0,55kg, Maci a tömegének közléséhez nem járult hozzá).
A legfőbb "felbújtónk", Python
Info from YouTube: This is a special type of recumbent bicycles founded in Germany by Jürgen Mages, more than 10 years ago. And the story has started.....the construction got about from country to country, over the continents and has arrived to Hungary now.
This version was built by Liptak-Piko Laszlo from Budapest Hungary.
Hosszas elmélkedés során rá kellett jönnünk, hogy a meredek emelkedőkön lassan araszolva egy "lengőorrú" rekuval csak a kiemelkedően jó egyensúlyérzékkel rendelkezők tudnak felmenni. (Mi pedig nem tartozunk közéjük.) A rekut hosszútávú túrázásra, főleg magas alpesi környezetben szeretnénk használni, ahol az emelkedők hosszú kilométereken keresztül sokszor 10% feletti meredekségűek (néha a 20%-ot is meghaladják). Így az elsőkerékhajtás felejtős. Egy-egy 2000m feletti hágó mászásakor csomagos bicajjal a sebességünk csak 4-6km/h közzött van. Ilyen kis sebességnél, csomaggal terhelt kerékpárral, sokszor már fáradtan (esetenként szélben, esőben, forgalomban) már az egyensúly megtartása sem egyszerű feladat.
Esetleg egy trike? "Sok helyen nem fogsz elférni! Legyen kétkerkű!" - figyelmeztetett Pupu amikor elővezettem régi ötletem. (Pupu szerint ugyanis ha nem tudunk legalább 6-8km/h-val menni akkor már úgyis toljuk. Igen, ő bír menni ennyivel tartós 10-12%-on is, de mi messze elmaradunk tőle.) Csilla tovább fokozta Pupu értetlenségét. Tandem rekumbens tadpole trike. Csilla ilyet szeretne. Őőőőőő, mi is ez? Jelen esetben: Tandem=egy járművön ketten egymás mögött. Rekumbens=fekvő testhelyzetben való tekerés. Trike háromkerekű "kerékpár". (Nincs kötelező kerékpárúthasználat!) Tadpole=elöl 2, hátul 1 kerék.
...és akkor nekiláttunk. Neteztünk, rajzoltunk, mértünk, számoltunk. Mindezt sokszor és hosszan és nagyon-nagyon türelmetlenül.
A nagy hajtásban néha próbáltunk lazítani és arra gondoltunk, hogy ha majd kész lesz akkor lazulhatunk igazán...
Az elhatározás megszületésétől alig kevesebb mint egy év múlva meg lett az első túra is